Aktualności
triangle-top

Jak opakowanie i etykieta wpływają na decyzje zakupowe?

13.09.2023
Jak opakowanie i etykieta wpływają na decyzje zakupowe?

Oczywistym jest, ze dobry produkt obroni się sam! Jednak zanim jego jakość utwierdzi się w przekonaniu klientów, musisz zachęcić ich do tego, aby sięgnęli po Twoją markę i ją polubili. Na decyzje zakupowe konsumentów możesz wpłynąć w pośredni sposób – poprzez zaprojektowanie właściwej etykiety. Czy wiesz, jakie powinny być jej cechy? Jakie opakowanie produktu odstrasza nabywców, a co przyciąga ich uwagę? Bądź czujny, ponieważ „dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dowiedz się, jak etykieta oddziałuje na ludzką psychikę, i ile czasu wystarczy, aby klient podjął decyzję o tym, czy zdecyduje się na Twój wyrób!

Opracuj grupę docelową

Gdy tworzysz konkretny wyrób, musisz określić, komu będziesz chciał go sprzedawać. Opakowania produktów wpływają na odruchy zakupowe konsumentów w dużym stopniu – zwykle podejmują oni decyzję „tak” lub „nie” w ciągu zaledwie 5 sekund po ujrzeniu czegoś na półce w sklepie! Jasne, że chcesz przyciągnąć do swojej marki wszystkich, ale zarzuć ten pomysł – nie każdy będzie jej potrzebował. Zatem sprzedając farbę do włosów siwych, musisz skupić się na głównej grupie docelowej, czyli paniach powyżej 40. roku życia, których nie zwabisz różem i brokatem, a raczej stonowaną kolorystyką i czymś, co wprowadzi do opakowania element luksusu ściśle wiążącego się z dbaniem o swój wygląd zewnętrzny.

Niech opakowanie będzie spójne z wizerunkiem marki

Zadbaj o to, aby już sam design opakowania prowadził myśli konsumenta w kierunku dbałości o ekologię, wegańskich składników, zastosowania niczym w profesjonalnych zakładach, luksusu, czy po prostu uniwersalności. Użyte kolory, prosta czcionka, a nawet nazwa produktu muszą budzić skojarzenia z prestiżem, uniwersalnością lub profesjonalizmem. To wpływa na decyzje zakupowe, dlatego nie zaniedbuj takich drobiazgów na opakowaniu! Poczytaj o psychologii barw – dzięki niej dowiedz się na przykład, że granatowy to luksus, a czerwony – energia do działania, ale też większy apetyt, co sprawdza się przy projektowaniu pudełek na żywność.

Czy za ceną musi stać design?

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób sam dokonujesz decyzji zakupowych, chcąc kupić coś po raz pierwszy. Jeśli nie masz możliwości dotknąć czy wypróbować zawartości, musisz zaufać swojej intuicji. Gdy szukasz czegoś taniego, automatycznie odrzucasz opakowania produktów w kolorach granatu, złota czy srebra, czasem nawet nie patrząc na ich cenę. Podobnie jest, gdy naklejka wygląda na zbyt „tanią” – jest zrobiona na słabszej jakości papierze, mało atrakcyjna graficznie. Wówczas trudno byłoby Cię przekonać, że wnętrze skrywa rzecz z półki premium. A zatem, owszem – konsumentów interesuje cena i zawartość, ale najpierw spośród wielu przedmiotów na półce muszą wybrać ten, który zechcą wypróbować, więc dokonają tego prawdopodobnie, kierując się widokiem etykiety.

Jak dopasować projekt graficzny opakowania do produktu?

Czasem warto nagiąć nieco swój budżet, sięgając po lepsze jakościowe rozwiązania w kwestii nadruku, jeśli dają one większe szanse na powodzenie sukcesu Twojej marki w czasach tak olbrzymiej konkurencji. Jeśli wytwarzasz produkt, z którym chcesz dotrzeć do zamożnych klientów, musi on nie tylko być doskonały, ale również estetycznie zapakowany. Błyszczące złote litery na matowym szkle, orientalne wzory przywodzące na myśl dalekie kraje, czy apetyczna grafika na wyrobie spożywczym z pewnością wykonają swoją pracę. Decyzje zakupowe konsumentów na podstawie opakowania podejmowane są błyskawicznie – nie zepsuj tego!

Jak wyeksponować na opakowaniu to, co najważniejsze?

Pokazywanie na butelce szamponu kobiety z lśniącymi puklami już dawno odeszło do lamusa. Lepiej wykorzystać sprytnie grafikę, która subtelnie pozwoli skojarzyć Twój wyrób z luksusem płynącym z zawartości. Pokaż perły na opakowaniu produktu, w którym są one jednym z  głównych składników, czy przełamanego na pół batona z wypływającym ze środka toffi na paczce słodyczy. Pamiętaj jednak, aby nie oszukiwać – niech będzie to faktycznie jeden z komponentów lub gotowy wyrób w całej okazałości!

Psychologia sprzedaży – zrozum ją i działaj!

Na to, jakie podejmujemy decyzje zakupowe, ma wpływ wiele czynników, ale nie da się ukryć, że opakowanie produktu jest jednym z nich. Aż 77% konsumentów kupuje pod wpływem impulsu – co jest szczególnie ważne w przypadku ogromnej popularności sklepów online, kiedy na zainteresowanie swoim wyrobem masz jeszcze mniej czasu, niż w przypadku klasycznych półek. Często na podstawie jednego artykułu klient wyrabia sobie opinię o całej marce! Tym samym jest w stanie „w ciemno” sięgnąć po inne, ale też zrazić się do producenta. Nie wybieraj zatem projektu etykiety, która Tobie wydaje się ciekawa – patrzysz na nią zbyt subiektywnie!

Pozwól się ocenić innym!

Zanim wypuścisz na rynek swój wyrób, możesz zrobić prosty eksperyment. Postaraj się o próbkę opakowania produktu w zaufanej drukarni, a następnie postaw przed swoimi znajomymi lub przypadkowo napotkanymi osobami właśnie ten wyrób w otoczeniu konkurencyjnych, o podobnym składzie, zastosowaniu i właściwościach. Pozwól im wybrać ten, po który sięgnęliby najchętniej, zapytaj o opinie, zanotuj je i weź do serca. Może to zaoszczędzić Ci mnóstwa nerwów i pieniędzy, a także nauczyć, jak wpływać na decyzje zakupowe konsumentów! Przekonaj się, że to naprawdę działa – ocena osób postronnych jest łatwa do uzyskania, a daje przy tym cenny feedback.

triangle