Szukając początków działalności produkcyjnej etykiet, znaleźć można informację, iż pierwszą maszynę do wytwarzania etykiet samoprzylepnych stworzył niejaki Ray Stanton Avery. Ów Amerykanin najpierw zbudował, a następnie opatentował maszynę, za pomocą której wycinał wykonane przez siebie etykiety. Wielu ludzi zwraca uwagę jednak na to, że jedną z najpopularniejszych form etykiety samoprzylepnej w historii jest znaczek pocztowy.
Rozwój technologii umożliwił z czasem tworzenie coraz dokładniejszych maszyn, pozwalających na powtarzalne wykonywanie produktów w różnym kształcie, wspierających sprzedaż. Tak, w l. 70 XX w. etykiety samoprzylepne i naklejki stały się powszechnie stosowanym towarem przez przedstawicieli różnych branż. Służą ludziom w biurze, informują o danym produkcie i zamówieniu, wreszcie ostrzegają przed niebezpiecznymi substancjami, jak chemikalia.
Dziś na rynku do wyboru jest multum produktów, w tym te przygotowane ręcznie. Co więcej, naklejki produkowane są zarówno jako elementy trwale, jak i usuwalne w zależności od użytego kleju. Dodatkowo część z nich posiada cechy pozwalające na ich ponowne wykorzystanie. To, do której grupy zalicza się poszczególna naklejka, zależy głównie od cech podłoża, na jakim ma być aplikowana, jak i od siły i rodzaju zastosowanego kleju.
Etykiety, powstające w oparciu o szczegółowe wytyczne, przybrać mogą różną postać, zarówno klasyczny kształt w formie prostokąta, kwadratu, koła, jak i niestandardową formę. Dodatkowo w trakcie produkcji etykiet na roli zastosowane mogą zostać dodatkowe wykończenia, jak choćby wytłaczanie, lakierowanie czy laminowanie pozwalające uzyskać wyjątkowy połysk i wyróżnić produkty na tle konkurencji.
Etykiety promocyjne stanowią łatwy sposób na wyróżnienie produktu. Szeroki wybór materiałów, w tym folia i specjalistyczny papier bez wątpienia pozwala na dostosowanie ich do rozmaitych branż, tworząc okazję do znalezienia idealnego rozwiązania dla danego towaru. A przecież nie od dziś wiadomo, że każde opakowanie, w tym opakowania szklane, stanową jeden z podstawowych elementów wyróżniających produkt na rynku i nie raz decyduje o tym, co włoży się do sklepowego koszyka. Dodatkowo oryginalne i profesjonalne wykonanie projektu etykiety promocyjnej pozwala nanieść ją niemal na każde podłoże.
Jednym z wielu sektorów wykorzystujących etykiety na roli z nadrukiem jest bez wątpienia branża kosmetyczna. Służące do zamieszczania na opakowaniach opisów różnych kremów, podkładów i balsamów naklejki stanowią podstawowy element wyeksponowania swojej marki, czego wymaga skuteczna promocja firmy.
Powierzchnia etykiety promocyjnej może być wykonana z różnego typu papieru, niemniej najczęściej wykorzystywane z nich to:
Nie może więc dziwić, że 2022 r. cała branża etykiet na świecie wyceniana była na 39,8 mld $. Raport Future Marketing Insights Inc. wskazuje, że globalny rynek etykiet w 2023 r. osiągnął wartość 41,75 mld $. Co więcej, specjaliści przewidują, że w trakcie dekady światowa wartość tego biznesu osiągnie wartość 67,36 mld $, co napędzać będzie aktywna promocja różnych produktów na rynku. Niewątpliwie także dzięki temu, że z łatwością można je nabyć w sklepie internetowym.
Ogromna konkurencja na rynku sprawia, że każdy produkt ma tylko kilka sekund na to, by zyskać zainteresowanie konsumenta i zaprezentować w najlepszej okazałości. Z pomocą przychodzą wówczas etykiety zadrukowane doskonale sprawdzające się w wielu różnych branżach. Prócz tego, że stanowią narzędzie pozwalające na przyciągnięcie zainteresowania Klientów produktem, pełnią funkcję informacyjną, dając okazję do przekazania dowolnego komunikatu.
Dodatkowo dzisiejsze możliwości techniczne sprawiają, że etykiety promocyjne przycinane są na wymiar i dowolny kształt, przez co dostępne są w dowolnych rozmiarach. Tym samym, cechy, jakie posiadają etykiety z nadrukiem, pozwalają na personalizację wyrobu i stworzenie wyjątkowej naklejki, którą wykorzystać można na rozmaite sposoby.
Opracowanie branżowego serwisu futuremarketinsights.com donosi, że rozwój produkcji etykiet związany jest głównie ze wzrostem popytu na żywność, napoje oraz leki. Nie bez znaczenia pozostaje także rozwój sektora e-commerce, pozwalający kilkoma kliknięciami dodać do koszyka dowolny produkt. Zwiększający się popyt na zadrukowane etykiety sprawił, że firmy stosują coraz bardziej innowacyjne podejście do ich produkcji. Ich wytwarzanie przyjmuje dziś formę przygotowania do druku zarówno pojedynczego elementu, jak i tworzenia wielkich arkuszy.
Koszty wytwarzania promocyjnych etykiet z nadrukiem w największej mierze uzależnione są od tego, ile kosztuje materiał, z jakiego powstają, choć eksperci wskazują także doniosłą rolę kosztów energii i transportu. Serwis freedoniagroup.com wskazuje na to, że mimo tego, dzięki stałemu udoskonalaniu technologii druku w oparciu o kolor i stosowanie mniejszego ciężaru materiału etykietowego firmy zajmujące się profesjonalnym drukiem etykiet są w stanie poradzić sobie z tą presją cenową i gwarantować klientom konkurencyjne ceny.
Bez wątpienia etykiety samoprzylepne powinny być wykonane w sposób zapewniający maksymalną spójność z innymi materiałami informacyjnymi i reklamowymi. Promocja produktu musi wszak być prowadzona zgodnie z założeniami strategii marketingowej.
Niezależnie od tego, czy etykiety samoprzylepne mają zwrócić uwagę potencjalnych klientów w sklepie, podczas prezentacji czy na targach branżowych to, w jaki sposób postrzegany jest produkt, ma ogromny wpływ na to, czy zyska on rozpoznawalność i zachęci ludzi do bliższego przyjrzenia się mu. Etykiety poprawiają świadomość, pozwalając na wyróżnienie produktów. Fachowo wykonane naklejki gwarantują wyrazisty i żywy wydruk, pozwalając wyeksponować każdy wzór, jednocześnie tworząc łatwo zapamiętywany koncept.
Warto przy tym wspomnieć, że najwyższej jakości naklejki wykonywane przy użyciu nowoczesnych farb są nie tylko odporne na wpływ wody, ale również promieniowanie UV, co pozwala im długo pełnić swoje zadania. Warstwę powlekającą etykiety samoprzylepne tworzyć może także lakier, który nadaje jej błyszczącego bądź matowego charakteru. Dlatego też producenci etykiet samoprzylepnych stosują go w celu poprawienia wyglądu naklejki i ochrony przed zniszczeniem.
Innym sposobem uszlachetnienia etykiet promocyjnych jest położenie laminatu w formie cienkiej folii, gwarantującej ochronę przez różnymi substancjami i mechanicznym uszkodzeniem jej powłoki. Warto wspomnieć również o możliwości, jaką daje zastosowanie powłoki UV. Utwardzana światłem powierzchnia bardzo dobrze chroni wówczas całą etykietę.
Powstające zgodnie z odpowiednimi wytycznymi etykiety samoprzylepne z materiału kompozytowego z papierami, folią lub tkaniną oraz warstwą kleju. Wytwarzanie ich w odpowiedni sposób gwarantuje uniknięcie powstawania pęcherzyków podczas naklejania ich na powierzchnię i wysoką jakość powłoki.
Dzięki zastosowaniu trwałego kleju etykiety tego rodzaju pozostają na swoim miejscu. Etykiety samoprzylepne najczęściej wykorzystują kleje akrylowe. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że:
Niezaprzeczalnie etykiety logistyczne pełnią bardzo ważną funkcję w branży transportowej. Odpowiednie przygotowanie produktu, jakim jest naklejka z nadrukiem tego typu, pozwala na jego wygodne wykorzystywanie do identyfikacji ładunku i ostrzegania przed niebezpieczeństwami mogącymi wystąpić w trakcie załadunku i przewozu rozmaitych towarów.
Ponadto etykieta logistyczna pozwala na szybką identyfikację i naprawę błędów w łańcuchu dostaw. Godne uwagi jest to, że standaryzacja ich druku i produkcji tworzy warunki do wygodnego stosowania etykiet w branży transportowej i logistycznej, wspierając tym samym międzynarodową wymianą handlową.
Etykiety logistyczne z nadrukiem umieszczane są na przesyłkach oraz na paletach służących do wygodnego przewożenia ładunku. Pozwalają usprawnić proces zarządzania logistyką. Zamieszczane na nich informacje pozwalają operatorom i firmom zajmującym się transportem przesyłek na pewność przekazywania zrozumiałych informacji w ustandaryzowany sposób. Wśród szeregu tego typu etykiet dostępnych na rynku, wyróżnić można także naklejki adresowe znacząco ułatwiające wysyłkę dużej partii przesyłek.
Profesjonalne etykiety zadrukowywane kodem QR sprawiają, że obsługujący ładunek są w stanie bardzo szybko zidentyfikować daną przesyłkę i znacznie łatwiej zarządzać magazynowaniem ładunku. A to o tyle ważne, że etykiety dla branży logistycznej zawierają szereg przydatnych informacji takich, jak na przykład:
Etykiety na roli stosowane są w przypadku konieczności automatycznego nanoszenia ich na produkty bądź opakowania. Dlatego też służą do przygotowywania kodów kreskowych i oznaczeń wykorzystywanych w logistyce.
Notabene etykiety na roli to de facto taśmy z przygotowanymi do zadruku bądź już zadrukowanymi etykietami. Ich przeznaczenie może być doprawdy różnorodne. Dość wspomnieć, że etykiety na rolkach pozwalają na łatwe oznaczanie, a następnie identyfikację dowolnego produktu dzięki zamieszczeniu na nich jego nazwy, numeru seryjnego czy też kodu kreskowego.
Ważnym aspektem jest to, że etykiety na roli świetnie sprawdzają się także do wnikliwego śledzenia towarów w łańcuchu dostaw, co jednocześnie pozytywnie wpływa na jakość zarządzania stanami magazynowanymi. Wykorzystuje sie je więc to tworzenie oznaczeń przesyłek. Podobnie jak inne wyroby mogą przybrać rózny kształ i wielkość.
Profesjonalne drukowanie etykiet na rolkach pozwala na naniesienie odpowiedniej treści i znaków na różne powierzchnie i podłoża, w tym papier, plastik, metal czy tkaninę. Do ich wytwarzania używa się zwykle specjalistyczne maszyny drukujące, pozwalające na produkowanie etykiet na wielką skalę. W ten sposób powstają też etykiety zadrukowane szeroko wykorzystywane jako wygodny w użyciu nośnik informacji.
Obserwując proces technologiczny, uwagę zwraca fakt, iż etykiety na roli powstają z użyciem różnych metod. Najczęściej spotkać się można z sytuacją, w której wykorzystuje się metodę druku fleksograficznego. Stosowany jest on zwykle w przypadku kiedy klient składa większe zamówienie, gdyż zapewnia najbardziej ekonomiczny proces produkcji. Druk cyfrowy wykorzystywany jest zwykle w sytuacjach, kiedy kluczowe znaczenie ma szybkość realizacji zamówienia.
Istotny jest przy tym fakt, iż wytwarzanie etykiet na roli polega nie tylko na ich druku, ale również wycinaniu i stosowania perforacji, a więc tworzeniu niewielkich otworów wzdłuż krawędzi naklejki i folii, celem łatwego ich oddzielania.
Etykiety przyjmujące postać naklejki z nadrukiem posiadają warstwę pozwalającą na łatwą aplikację na dany materiał. Analizując dostępne opcje, w oczy rzuca się to, że profesjonalny druk etykiet oparty jest na kilku typach klejów. Pierwszym z rodzajów są kleje odporne na każdą temperaturę zapewniające niezawodną przyczepność w każdych warunkach termicznych. Dzięki temu doskonale nadają się do wytwarzania etykiet samoprzylepnych dla produktów często pozostających na zewnątrz.
Trwałe kleje to z kolei opcja mająca zapewnić długotrwałe wiązanie etykiety z podłożem, przez co często stosuje się je w produkcji kodów kreskowych i nalepek na opakowaniach. Etykiety samoprzylepne powstające z użyciem łatwo usuwalnych klejów mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie naklejki są często zmieniane. Przykładem mogą być etykiety służące do zamieszczania nią nich cen i naklejki z nadrukiem informujące o aktualnych promocjach cenowych.
Raport serwisu towardspackaging.com z czerwca 2024 r. donosi, że naklejki i etykiety samoprzylepne są szeroko stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, wojskowym, lotniczym i naftowo-gazowym, gdyż są w stanie pełnić swoją rolę w trudnych warunkach na halach produkcyjnych.
Szukając informacji o producencie etykiet, jeszcze przed skompletowaniem zawartości swojego koszyka warto przyjrzeć się temu, czy podąża on za nowymi technologiami. Trend ten uwypukla choćby umieszczanie na nich kodów QR, mogących zawierać linki do stron internetowych, filmów promocyjnych i rozszerzonej rzeczywistości (AR). W trakcie składania zamówienia nie wolno zapominać o konieczności zachowania spójności w kwestii samego projektu graficznego etykiet zadrukowanych i naklejek. Etykiety kolorowe powinny zawierać zrozumiałe symbole i widoczny nagłówek celem skutecznego przekazywania informacji.
Cięcie i przewijanie wydrukowanych etykiet pozwala na nawijaniu ich na rolkę i tym samym nadanie im gotowej formy, pozwalającej na łatwe korzystanie z nich klientom. Przygotowanie naklejki w firmie poprzez jej wykrawanie stanowi bardzo precyzyjny proces sztancowania etykiet i tym samym nadawania im niestandardowych kształtów. Pozwala to uzyskać atrakcyjny wygląd przedmiotu, dostosowując go do wymagań klienta.
Raport futuremarketinsights.com kładzie nacisk na coraz większe znaczenie produkcji etykiety zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Trend ten skupia się przede wszystkim na recyklingu etykiet i stosowaniu komponentów pozwalających na tworzenie etykiet z tworzyw biodegradowalnych.
Podsumowując, etykiety dostępne na zamówienie w naszym sklepie internetowym cechuje wysoka jakość wykonania. W trakcie realizacji zlecenia dbamy o to, by oferowane naklejki spełniały najwyższe standardy. Zachęcamy do przyjrzenia się naszej ofercie i skompletowana koszyka niezbędnych etykiet wspomagających prowadzenie biznesu.