Aktualności
triangle-top

Etykieta produktu spożywczego - co powinna zawierać?

13.09.2023
Etykieta produktu spożywczego - co powinna zawierać?

Jakie przepisy określają, co jest obowiązkowym elementem informacji tekstowej na artykułach, które można kupić w sklepie? Wytwarzając środki spożywcze, producent powinien spełnić szereg norm dotyczących nie tylko jakości ich samych, lecz również etykiety opakowania, w którym będą sprzedawane. Musi ono nie tylko zapewniać właściwe warunki do przechowywania jedzenia, ale również być specjalnie oznakowane – tak, aby konsument dokładnie wiedział, jaki produkt wybiera i czego się po nim spodziewać. Reguluje to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Można w nim znaleźć wszystko na temat tego, co powinna zawierać etykieta produktu spożywczego.  

Jakie są wytyczne dotyczące czcionki?

Jedną z ważniejszych kwestii w tym temacie jest... czcionka. Ten drobiazg bardzo wpływa na to, czy producent prawidłowo przekaże wszelkie informacje dotyczące produktu potencjalnemu konsumentowi. Etykieta produktowa powinna zawierać literki o wysokości minimum 1,2 mm, a w przypadku bardzo małych opakowań – 0,9 mm. W przypadku produktów spożywczych należy pamiętać, że alergeny muszą być wyróżnione pogrubieniem.

Jakie elementy etykiety są obowiązkowe?

Jest kilka „żelaznych punktów”, które powinno zawierać każde opakowanie środków żywnościowych. Są to:

  • Nazwa. Chodzi nie tylko o tę zwyczajową, nadaną przez producenta, ale również o konkretny rodzaj wyrobu, na przykład „mleko UHT 3,2%”.

  • Skład. Należy wypunktować na etykiecie produktu spożywczego wszystkie składniki, które zostały użyte do jego wyprodukowania, w kolejności od tych, których jest procentowo najwięcej, po zawarte w najmniejszych ilościach. W tym miejscu powinny znaleźć się również alergeny (wytłuszczoną czcionką) oraz dodatki do żywności – stabilizatory, barwniki, konserwanty etc.

  • Zawartość netto. Czyli po prostu ile produktu spożywczego zawiera opakowanie po odsączeniu z ewentualnej zalewy.

  • Data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Etykieta spożywcza w dużych nakładach drukowana jest z uwzględnieniem „okienka”, na którym przy pomocy innych urządzeń drukujących w siedzibie producenta nanoszona jest odpowiednia data i numer partii. Pozwala to na właściwe znakowanie produktów bez konieczności zmiany projektu i zlecania druku w drukarni przy każdej nowej partii.

  • Dane producenta. Umożliwiają one łatwe dotarcie do wytwórcy, który bierze pełną odpowiedzialność za żywność, która trafiła do obrotu. Zawierają nazwę, adres, numer telefonu czy e-mail.

  • Warunki przechowywania. Dzięki nim konsument wie, jak powinno się trzymać zakupiony produkt spożywczy, by był on świeży przez możliwie jak najdłuższy czas określony datą na etykiecie.

  • Sposób przygotowania. To informacja mówiąca o tym, czy wyrób przeznaczony jest do bezpośredniego spożycia, czy też wymaga specjalnego przygotowania, zanim będzie do niego zdatny. Jeśli tak – to jakim sposobem zrobić to najlepiej.

Co dodatkowo warto umieścić na opakowaniu?

Twój wyrób musi nie tylko zawierać elementy spełniające normy, ale też być atrakcyjny dla konsumenta. Aby przyciągnąć jego uwagę, bardzo często wstawia się na etykiety produktów spożywczych zdjęcia, które je przedstawiają. Powinny one być atrakcyjne i kuszące, ale nie zakłamujące rzeczywistości! Nie umieszczaj tam grafiki innego wyrobu, lecz tylko swój własny, opracowany przez profesjonalnego fotografa i wydrukowany na wysokiej jakości papierze, aby prezentował się realistycznie.

Jak zmieścić wszystkie dane na niewielkiej powierzchni?

W przypadku, gdy dany artykuł jest niewielki, trzeba się sporo napracować przy próbach zawarcia wszystkich informacji na małej powierzchni, spełniając przy tym wymogi dotyczące wielkości czcionki, czy wymienienia wszystkich komponentów wchodzących w skład żywności. Etykiety na produkty spożywcze mogą mieć zatem postać naklejek typu peel-off, czyli zadrukowanych obustronnie, które powinno się odkleić, aby dotrzeć do ukrytych pod spodem treści. Zawsze w pierwszej kolejności należy przygotować pełny zakres informacji, jakie mają się znaleźć na wyrobie, a dopiero później myśleć o rodzaju opakowania czy butelki.

Zaprojektuj etykietę dzięki wsparciu profesjonalistów!

Wbrew pozorom nie jest łatwo pogodzić ze sobą konieczność spełnienia wymogów dotyczących etykiety produktowej pod względem prawnym, marketingowym, ale również finansowym – aby wydruk nie kosztował więcej, niż zakłada to budżet. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów – czyli grafików pracujących w najlepszych drukarniach. Wystarczy przekazać im treść, którą powinno zawierać opakowanie, a także zarys swojej koncepcji dotyczącej kwestii wizualnych. Materiały graficzne to zawsze efekt ścisłej współpracy grafika z klientem, dlatego bardzo ważne jest, by zatrudnić do niej osobę, z którą od początku będzie się "nadawało na tych samych falach". Zleć to najlepszym i pozwól sobie pomóc w zaprojektowaniu Twojego sukcesu!

triangle