Aktualności
triangle-top

Jak wygląda produkcja etykiet i naklejek samoprzylepnych?

23.08.2023
Jak wygląda produkcja etykiet i naklejek samoprzylepnych?

Estetyczne i wytrzymałe etykiety samoprzylepne to nieodłączny element współczesnego rynku. Są one niezbędne dla producentów, którzy chcą wyróżnić swoje produkty i przyciągnąć uwagę klientów. Odgrywają fundamentalną rolę w łańcuchu dostaw i umożliwiają daleko idącą automatyzację procesów logistycznych. W dzisiejszym artykule skupimy się na tym, jak przebiega proces wytwarzania etykiet.  Opiszemy najważniejsze etapy produkcji, od których zależy sukces całego przedsięwzięcia. Zapraszamy do lektury!

Produkcja etykiet – jakie etapy obejmuje?

Wytwarzanie etykiet w profesjonalnej drukarni składa się z trzech podstawowych faz, jakie wymagają odrębnej uwagi. Są to: projektowanie, druk i konfekcja, oraz obróbka wykończeniowa. Każdy z wymienionych tutaj procesów powinien ściśle odpowiadać oczekiwaniom klienta i uwzględniać najlepsze technologie produkcyjne.

Projektowanie wyglądu to czas, kiedy przyszły system znakowania nabiera konkretnych kształtów na papierze. Produkcja etykiet powinna przebiegać w odniesieniu do obowiązujących norm prawnych i uwzględniać złożoną wiedzę z zakresu psychologii zachowań konsumenckich. W przypadku projektu stworzonego przez klienta należy zadbać o odpowiednie wymiary, rozdzielczość, format pliku oraz normy.

Drukowanie obejmuje czynności, podczas których założenia projektowe nabierają konkretnych kształtów. Tutaj skupiamy się przede wszystkim na doborze odpowiednich materiałów, maksymalizacji jakości wydruku i zabezpieczeniu etykiety przed czynnikami zewnętrznymi. Produkcja etykiet samoprzylepnych nie byłaby kompletna bez wszelkiego rodzaju uszlachetniania np. laminowania. Pokrycie materiału bazowego dodatkową warstwą ochronną zapobiega uszkodzeniom transportowym i wydłuża żywotność etykiet w zróżnicowanym środowisku.

W dalszej części poradnika przedstawimy więcej szczegółów na temat każdego ze wspomnianych tutaj etapów.

Czym jest tzw. prepress?

Profesjonalny producent etykiet towarowych doskonale rozumie znaczenie fazy konceptualnej dla sukcesu systemów etykietowania. Jeśli nie poświęcimy wystarczającej uwagi etapowi prepress (projektowanie), dalsze czynności są obarczone nadmiernym ryzykiem błędu.

Produkcja samoprzylepnych oznaczeń w formie gotowych naklejek musi ściśle trzymać się wytycznych przedstawionych przez klienta. Każda etykieta podlega pod specyficzne uwarunkowania branżowe, do których trzeba dopasować właściwą technologię. Personalizacja systemów znakowania towaru ma fundamentalne znaczenie w takich sektorach jak produkcja kosmetyków, leków lub wyrobów elektronicznych.

Drukowanie etykiet realizuje cele prawne, informacyjne i marketingowe. Wielu producentów zdaje się zapominać o tej ostatniej funkcji, która wymaga szczególnych inwestycji czasowych i zaangażowania. Jednak to właśnie tu rozstrzyga się efektywność całego procesu. Promocja asortymentu poprzez ciekawą wizualizację opakowania oddziałuje na konsumentów i buduje zaufanie do marki.

Jak przebiega drukowanie etykiety?

Przejście do fazy drukowania sprawia, że drukarnia naklejek samoprzylepnych staje przed koniecznością podjęcia wielu decyzji sprzętowych i technologicznych. Trzeba bowiem wybrać rodzaj materiału etykiety, który wytrzyma obciążenia transportowe i zapewni długotrwałą czytelność. Personalizacja wyglądu etykiety stanowi wyznacznik kierunku działań na linii wytwórczej. W świecie kreatywnego marketingu nie wolno zapominać o wykorzystywaniu wszelkich dostępnych środków, jakie pozwalają docierać do większej liczby konsumentów.

Jakie czynności wchodzą w zakres obróbki wykończeniowej?

Na koniec musimy jeszcze zmierzyć się z procesem określanym jako finishing. Niemal wszystkie rodzaje naklejek samoprzylepnych wymagają od producenta wdrożenia określonych procedur wykończeniowych. To właśnie na tym etapie możemy się skupić na nadaniu etykiecie ostatecznych cech użytkowych, dzięki czemu będzie ona w stanie sprostać indywidualnym oczekiwaniom zamawiającego.

Produkcja systemów znakowania towaru w fazie finishingu koncentruje się na docięciu etykiety do danego kształtu, nadanie jej pożądanego wyglądu i wyposażenie w opcjonalne zabezpieczenia. Proces uszlachetniania materiału lub nadruku obejmuje na przykład pokrycie powierzchni wodoodpornym laminatem lub lakierowanie. Czynności wykończeniowe determinują także końcowy koszt zamówienia, dlatego ustalając budżet, warto jest uwzględnić.

Widzimy więc, że produkcja samoprzylepnych oznakowań to nie tylko drukowanie etykiet. W rzeczywistości mamy do czynienia z kilkoma zazębiającymi się etapami, jakie wymagają odrębnej uwagi. Firma HDlabel to wieloletni producent nowoczesnych rozwiązań dla podmiotów z dowolnego sektora gospodarki. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami na naszym blogu, gdzie wyjaśniliśmy wiele kwestii związanych z opracowaniem skutecznych i estetycznych naklejek na towary.

triangle