Aktualności
triangle-top

Eko-trend w produkcji etykiet i opakowań

23.08.2023
Eko-trend w produkcji etykiet i opakowań

Dbałość o środowisko naturalne mocno zakorzeniła się w świadomości ustawodawców i producentów. Nowe wymagania prawne spotykają się z pozytywnym odzewem samych zakładów wytwórczych, które dostrzegają sens walki ze śmieciami i odpowiadają na oczekiwania świadomych konsumentów. Eko-trend nie ominął branży wytwarzania opakowań i etykiet. Przedstawiamy najważniejsze założenia nurtu ekologicznego w tej sferze i opowiemy o konkretnych metodach produkcji, jakie są w stanie zaradzić narastającym problemom.

Eko-etykiety – czym są i gdzie można je stosować?

Zmiana kierunku w gospodarce nabrała zawrotnego tempa w ostatnich latach. Konsumenci wykazują coraz większą świadomość w zakresie ochrony środowiska, co pokazują ich decyzje zakupowe. Jak pokazują najnowsze badania, nawet 60-70% osób wybiera towary opakowane w sposób ekologiczny. Niewielkie zwiększenie kosztów zakupowych przestaje odgrywać rolę, jeśli w grę wchodzi troska o planetę.

Ten społeczny odzew musiał znaleźć odzwierciedlenie w zachowaniach samych producentów. Etykiety ekologiczne stworzone z biodegradowalnych materiałów pozwalają na ograniczenie ilości zalegających odpadów, jakie mogą w krótkim czasie doprowadzić do skażenia wód gruntowych, rzecznych i morskich.

Musimy wyraźnie zaznaczyć, że eko rewolucja ma ogromne znaczenie marketingowe. Położenie większego nacisku na etykiety papierowe umożliwia firmom zaprezentowanie się jako odpowiedzialny producent. Integracja postulatów ekologicznych w ramach własnej działalności stanowi wizytówkę biznesową i przekłada się na budowanie silnej pozycji na konkurencyjnym rynku. Można śmiało stwierdzić, że systemy oznakowań eko stanowią skuteczną kartę przetargową przy pozyskiwaniu nowych kontrahentów.

Jakie rodzaje ekologicznych etykiety spotyka się najczęściej?

Możemy wyróżnić dwa główne kierunki postępowania, jeśli chodzi o projektowanie i wytwarzanie ekologicznych etykiet. Pierwsze podejście polega na opracowaniu rozwiązań materiałowych, jakie spełniają kryteria środowiskowe. Chodzi tu przede wszystkim o zachęcanie producentów do pójścia w stronę surowców sprzyjających środowisku i ograniczanie emisji gazów cieplarnianych na linii wytwórczej.

Klasycznym przykładem jest projektowanie akcesoriów do znakowania towaru z innowacyjnej folii z trzciny cukrowej. Ekologiczne etykiety wykonane w tej technologii charakteryzują się doskonałą relacją ceny do jakości i krótkim terminem degradacji biologicznej. Podobne cechy dotyczą folii z celulozy, jaka również zyskuje znaczny wzrost popularności.

Wszystkie wymienione tu materiały umożliwiają pozyskiwanie surowców w sposób, który nie zagraża ekosystemom leśnym. Niewielkie zmiany w metodach produkcji etykiet sprawiają, że producenci zyskują nie tylko ekonomiczne techniki znakowania, lecz przede wszystkim drastycznie ograniczają negatywny wpływ swojej działalności na środowisko naturalne.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że biodegradowalne materiały nie są w stanie sprostać wymaganiom niektórych procesów logistycznych, gdzie wytrzymałość etykiety odgrywa kluczową rolę przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji. Dlatego drugim kierunkiem działania eko staje się redukcja masy dotychczasowych opakowań.

Producent etykiet może wówczas zaoferować odchudzone surowce, co ma bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie kosztorysu dla klienta. Etykiety z cieńszą warstwą folii skutkują ponadto mniejszymi ilościami odpadów, spełniając tym samym podstawowe założenie ekologicznej produkcji.

Główne zalety etykiet i opakowań ekologicznych

Plastik stanowi coraz poważniejsze zagrożenie dla ekosystemów przyrodniczych. Tworzywa sztuczne dosłownie zalewają naszą planetę, zarówno poprzez stopień natężenia produkcji, jak i na skutek wydłużonego okresu rozkładu (liczonego w setkach lat).

Tymczasem eko opakowania z papieru, szkła lub drewna pochodzącego ze zrównoważonych plantacji zauważalnie ograniczają zapędy nieodpowiedzialnych producentów. Kluczem do sukcesu pozostaje wpływanie na świadomość końcowego odbiorcy. To od decyzji każdego konsumenta zależy bowiem przyszłość Ziemi i mądre wykorzystywanie jej zasobów.

Etykiety i opakowania biodegradowalne łatwo poddają się ponownemu przetworzeniu, dzięki czemu mogą zostać jeszcze raz wprowadzone do obiegu. Ich wytrzymałość pozostaje na porównywalnym poziomie, co w przypadku opakowań z tworzyw sztucznych.

Co więcej, rozpowszechnienie technologii wytwarzania etykiet ekologicznych przekłada się na postępującą redukcję kosztów dla producentów. Niższe wydatki produkcyjne umożliwiają oferowanie korzystniejszych cen na półce sklepowej.

Widzimy zatem, że nurt ekologiczny i zrównoważony rozwój dba nie tylko o środowisko naturalne, lecz także o naszą kieszeń. Im więcej działań na rzecz promowania etykiet eko, tym szybciej osiągniemy oczekiwane tempo zmian. Przyszłe pokolenia będą nam wdzięczne za wdrożenie działań prewencyjnych, jakie pozwalają wyhamować niekorzystne turbulencje w klimacie i ekosystemach lokalnych.

Wytwarzanie ekologicznych etykiet i opakowań jest drogą, którą podąża coraz więcej świadomych producentów. Dowiedz się więcej o zrównoważonej produkcji etykiet z pozostałych artykułów na blogu HDlabel i skorzystaj z fachowego wsparcia od doświadczonych specjalistów.

triangle